Educant amb els ulls del cor

El terrissaire. Educar amb els ulls del cor.





APRENDRE A VIATJAR AMB ELS ULLS DEL COR : ELS TRENS DE RODALIES

Ara que es parla tant dels problemes de les línies ferroviàries de Catalunya, m’agradaria fer una similitud de la nostra tipologia d’alumnes amb els diferents tipus de trens, potser una mica agosarat,no? És des de la tendresa de la professió docent.

Hi ha alumnes de categoria TGV, alumnes AVE. Són aquells/es que aprenen sols/es, que tenen tot el potencial a les seves mans que els permet triar per tirar endavant amb èxit qualsevol situació d’aprenentatge. Triomfant sols/es; els docents, si som sincers,hi fem ben poc.

Tenim una segona categoria TALGO, alumnes de grans recorreguts. Són aquells alumnes que necessiten ajudes puntuals, petites empentes de grans mestres que hi deixen les seves petjades i tiren endavant amb esforç i capacitat de superació, arriben on ells realment es proposen i... sempre recordaran amb una mirada de tendresa aquell mestre/a que va confiar en ells/es.

I per acabar, tenim una tercera categoria: els trens de RODALIES, alumnes de recorregut curt. Són aquells alumnes que alguna vegada se’ls anomena de segona fila, condemnats al fracàs escolar, per problemes a la catenària, perquè no aprenen mai a l’hora, per anar a un ritme més lent de l’espera’t i per parar on no hi ha estació per aturar-se.
Aquests alumnes ho tenen molt dur en un marc educatiu i curricular molt encotillat, a no ser que trobin un petit gran mestre/a que sigui capaç de mirar-los / les amb els ulls del cor i formular-se la pregunta “ Si aquest alumne/a fos el meu fill/a, quina resposta educativa m’agradaria que se li donés?, i aplicar la resposta que li dóna el sentit comú: fer diana que una altra educació és possible !!
Aplicar la resposta és la clau de l’èxit per als alumnes de rodalies i amb ells com a mestre/a i educador/a aprens molt més del que t’han ensenyat els il·lustres pedagogs i els grans llibres de text, aprens a educar des de la tendresa de donar oportunitats amb missatges positius i entusiastes, de noves maneres d’aprendre, donant un marc de confiança, sabent esperar sense pressa, tenint paciència a aconseguir resultats, sabent escoltar, deixant-ho per una altre dia, posant els llistons mòbils al seu abast i ...
Penso que els professionals que treballem amb alumnes de rodalies hem de ser capaços d’agrair-los el fet de posar-nos a prova cada dia fent-nos veure que les seves potencialitats són oportunitats d’aprenentatge.


Lurdes Ribas Garriga
Professora de Rodalies


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada